34نمایش ها 0نظرات

حماسه‌ی اندروید | پیش نمایش بازی NieR: Automata

by on اسفند 14, 1395
 

پس از تعطیلی ناگهانی استودیو «کلاور» (Clover Studio) توسط شرکت ژاپنی کپکام، «شینجی میکامی» (Shinji Mikami)، «آتسوشی اینابا» (Atsushi Inaba) و «هیدکی کامیا» (Hideki Kamiya) به‌همراه تعدادی از بازی‌سازان ژاپنی، استودیو بازی‌سازی Seeds Inc را تاسیس کردند. این استودیو، بعدها با اضافه شدن آقای «تاتسویا مینامی» (Tatsuya Minami)، استودیو «پلاتینیوم گیمز» (Platinum Games) نام گرفت. علارغم این‌که مدت زیادی از تاسیس استودیو پلاتینیوم گیمز نمی‌گذرد، این استودیو در چند سال اخیر بسیار پر مشغله و البته فعال بوده است. از زمان انتشار نخستین بازی این استودیو با نام «دنیای دیوانه» (MadWorld) در سال ۱۳۸۷ برای کنسول «وی» تاکنون، پلاتینیوم گیمز بیش از ده عنوان مختلف را که سبک اکثر آن‌ها «هک اند اسلش» بوده منتشر کرده است. از عناوین محبوب این استودیو نیز می‌توان به مجموعه بازی‌های «بایونتا» (Bayonetta) اشاره کرد که تاکنون دو نسخه‌ از این بازی اکشن منتشر شده و هر دوی آنان نیز در جلب نظر منتقدان موفق بوده‌اند. در کنار این مجموعه‌ی محبوب، این استودیو وظیفه‌ی ساخت یکی از نسخه‌های  «متال گیر»  را نیز برعهده داشته است. این بازی که «متال گیر رایزینگ: انتقام» (Metal Gear Rising: Revengeance) نام داشت، در سال ۱۳۹۱ عرضه شد، همانند اکثر عناوین این استودیو توانست در جلب نظر منتقدان موفق عمل کند. در ادامه با پیش نمایش بازی NieR: Automata همراه دنیای بازی باشید.

این‌طور که به‌نظر می‌رسد، دو اندروید ۲B و S9 اکثر مراحل بازی را به‌همراه یکدیگر پشت سر خواهند گذاشت که همین مسئله، فرصت مناسبی برای پرداخت درست شخصیت‌های آن دو است.

این استودیوی پرکار، عناوین ضعیفی نیز در پرونده‌ی کاری خود دارد؛ برای مثال، می‌توان به بازی «لاک‌پشت‌های نینجا: جهش‌یافتگان در منهتن» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan) اشاره کرد که مدت زیادی از زمان انتشار آن نمی‌گذرد؛ البته وجود عنوان ضعیفی همانند این بازی، به‌هیچ‌وجه دلیلی بر ضعیف بودن نخواهد بود، زیرا پلاتینیوم گیمز با شاهکارهایی که تاکنون ساخته است، استعداد کارمندان خود را به همگان ثابت کرده است. اما جدیدترین عنوان این استودیو که به‌تازگی کار ساخت و توسعه‌ی آن به‌پایان رسیده و تنها چند روز تا عرضه‌ی آن زمان باقی مانده، بازی اکشن نقش آفرینی Nier: Automata است که به‌نوعی دنباله‌ای بر نسخه‌ی اصلی این بازی با نام Nier محسوب می‌شود.

بازی Nier در سال ۱۳۸۸ برای کنسول‌های نسل هفتم، پلی استیشن ۳ و اکس‌باکس ۳۶۰، منتشر شد اما نتوانست به موفقیت بسیاری دست یابد. با این وجود، شرکت اسکوئر انیکس که به‌عنوان ناشر آن شناخته می‌شد، تصمیم به ساخت دنباله‌ای برای این بازی گرفت با این تفاوت که که این‌بار، استودیویی کارکشته در سبک هک اند اسلش وظیفه‌ی ساخت آن را برعهده دارد؛ اتفاقی که می‌تواند موفقیت این بازی را تضمین کند.

اتفاقات داستان بازی Nier: Automata در فضایی پساآخرالزمانی و پس از چهارمین پایان نسخه‌ی اول این بازی دنبال می‌شود؛ البته نسخه‌ی اصلی Nier نیز در واقع نسخه‌ای فرعی از مجموعه‌ی Drakengard بوده است. با این وجود، به‌جز فضای تاریک و داستان‌های فرعی، رابطه‌ی مستقیمی بین قسمت دوم Nier و این مجموعه وجود ندارد. همان‌طور که گفته شد، اتفاقات قسمت دوم سال‌ها پس از قسمت اول دنبال می‌شود؛ در آینده‌ای دور نژاد انسان‌ها کنترل خود بر زمین را از دست داده و دیگر صاحب آن محسوب نمی‌شوند؛ زیرا ربات‌هایی غول‌پیکر از دنیایی ناشناخته وارد این سیاره شده و سرنوشت آن را برای همیشه تغییر داده‌اند. انسان‌ها که توانایی رویارویی و دفاع در برابر  این ربات‌ها را نداشتند، تصمیم به فرار به ماه می‌گیرند تا بدین ترتیب، نژاد بشر از خطر انقراض همیشگی در امان بماند. سال‌ها پس  از این اتفاق، انسان‌ها که به تکنولوژیِ لازم برای ساخت اندروید -ربات‌های انسان‌نما- دست یافتند، جوخه‌ای از این ربات‌های مبارز را برای باز پس‌گیری تسلط خود، به سیاره‌ی زمین می‌فرستند. این ربات‌ها عاری از هر گونه احساسات بوده و نام واقعی نیز برای آن‌ها انتخاب نشده است، روش‌های متفاوتی را در برخورد با شرایط مختلف برمی‌گزینند که همین مسئله باعث تمایز آن‌ها از یکدیگر می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، انسان‌های باقی مانده از حمله‌ی ناگهانی ربات‌ها، جوخه‌ای متشکل از سه اندروید را به زمین فرستادند که در ادامه قصد داریم با آن‌ها به‌شکل مختصر آشنا شویم:

YoRHa No.2 Type B

YoRHa No.2 Type B

این ربات که به اختصار ۲B نیز شناخته می‌شود، شخصیت اصلی داستان و البته یکی  از سه شخصیت قابل بازی در طول داستان خواهد بود. همان‌طور که از اسم آن پیداست، این اندروید از نوع «یورها» (YoRHa) است که توسط انسان‎‌های نجان یافته در ماه توسعه یافته است.

۲B یک ربات مبارزه و البته همه جانبه است که برای مبارزات از یک شمشیر استفاده می‌کند. البته او توانایی از حمله از فاصله‌ی دور را هم دارد. علاوه بر این، این ربات به‌ندرت پوشش سیاه‌رنگ چشمانش را برمی‌دارد.

YoRHa No.9 Type S 

YoRHa No.9 Type S

این ربات که به اختصار S9 نیز شناخته می‌شود، از شخصیت‌های مهم داستان بازی خواهد بود. همچنین این شخصیت در مقابله با اتفاقات رفتاری تهاجمی از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این، S9 در جمع آوری اطلاعات مبتنی بر هک نیز مهارت بالایی دارد.

YoRHa Type A No.2

YoRHa Type A No.2

سومین شخصیت مهم بازی نیز همانند دو شخصیت اول، دارای یک نام کوتاه‌ است. A2 در واقع نسخه‌ی اولیه‌ای است که از آن، برای ساخت دو ربات ۲B و S9 استفاده شد. همچنین این ربات علاقه‌ای به صحبت کردن نداشته و در مجموع شخصیت آرامی است.

همان‌طور که می‌بینید، سازندگان موضوع و فضایی پساآخرالزمانی را برای داستان خود برگزیده‌اند که این روزها آثار بسیاری در دنیای بازی و حتی سینما با چنین ویژگی‌هایی را مشاهده می‌کنیم؛ البته نمی‌توان سازندگان بازی در استودیو پلاتینیوم گیمز را بابت انتخاب این تم و فضای تکراری شماتت کرد، زیرا موضوع مهم‌تری در هر داستان وجود دارد که تاکنون اطلاعات بسیاری از آن منتشر شده است و آن موضوع مهم‌تر، نحوه‌ی پرداخت به ایده‌ی اصلی و چگونگی گسترش آن است. با توجه به اطلاعاتِ اندکِ منتشر شده از سوی سازندگان، این بازی همانند نسخه‌ی پیشین خود از تمی تاریک و غم‌ناک بهره می‌برد که بدون شک خبر خوشحال کننده‌ای برای طرفداران نسخه‌ی اول محسوب می‌شود. مورد آخر نیز که از اهمیت بالایی برخوردار است، سازندگان شرقی این اثر هستند. سازندگان ژاپنی در خلق آثار احساسی و غم انگیز مهارت بالایی دارند که این مساله، در برخی از تریلرهای بازی نیز به‌نمایش گذاشته شده بود. در مجموع، سازندگان تاکنون در ارائه‌ی جزئیات داستانی بسیار محتاطانه عمل کرده‌اند اما همین میزان اطلاعات موجود نیز نوید یک داستان فوق‌العاده جذاب را می‌دهد؛ چیزی که این روزها، کمتر در دنیای سرگرمی شاهد آن هستیم.

نسخه‌ی اول بازی که توسط استودیو «کاویا» (Cavia) ساخته شده بود، از ضعف‌های بسیاری از جمله در گیم‌پلی بازی رنج می‌برد. این ضعف‌ها نیز در نهایت بازی را به اثری متوسط بدل کردند؛ به‌طوری که متای آن با انتشار شصت نقد بر روی اکس‌باکس ۳۶۰، به عدد ۶۷ رسیده بود. همین بازخوردهای منفی نیز در فروش بازی تاثیر بسیاری گذاشته و بازی Nier را به یک شکست تجاری برای شرکت اسکوئر انیکس بدل کردند؛ البته با وجود اینکه فروش بازی مطابق انتظارات این شرکت نبوده، بازخوردهای کاربران مثبت بودند و همین مسئله نیز این شرکت را وادار به ساخت دوم  کرد، با این امید که با رفع ضعف‌های نسخه‌ی پیشین، به‌خصوص در گیم‌پلی، یک محصول قابل قبول را عرضه کند. در همین راستا نیز وظیفه‌ی ساخت قسمت دوم بر عهده‌ی استودیو موفق و پر آوازه‌ی پلاتینیوم گیمز قرار گرفت؛ استودیویی که توانایی کارمندان خود در ساخت عناوین هک اند اسلش را به همگان اثبات کرده بود.

برخلاف آن‌چه که تصور می‌شد، این‌ها بانداژ نیستند و بلکه عینکی مخصوص برای دریافت اطلاعات هستند!

از مهم‌ترین عناصر مبارزات می‌توان به ضربات سبک، سریع اما ضعیف، و سنگین، کُند اما قدرتمند، سلاح‌های سرد، جای خالی دادن و پرش اشاره کرد که البته همانند آثار مشابه، کاربران می‌توانند با ترکیب ضربات سبک و سنگین، ضربات مهلک و مرگباری را بر دشمنان خود وارد کنند. هم‌چنین با توجه به تریلر‌ها و ویدئوهای منتشر شده از گیم‌پلی بازی، جا خالی دادن به ضربات دشمنان نقش بسیار مهمی را در مبارزات سرعتی بازی ایفا خواهد کرد؛ به‌طوری که با جا خالی در زمان مناسب، می‌توانید ضربات خاص و کشنده‌ای را بر دشمنان خود وارد کنید. هم‌چنین برای افزایش هر چه بیشتر سرعت مبارزات و البته جذابیت آن‌ها، کاربران قابلیت ساخت مجموعه‌ای از دو اسلحه‌ی دلخواه را خواهند داشت تا بدین ترتیب، در حین مبارزات تنها با زدن یک دکمه سلاح مورد نظر خود را انتخاب کنند. در کنار سلاح‌های سرد، تعدادی سلاح گرم نیز در بازی گنجانده شده‌اند. هم‌چنین در بالای سر دو اندروید ۲B و S9، دو ربات کوچک و البته پرنده قرار دارند که کاربردهای بسیاری خواهند داشت. مورد نخست در هنگام فرود از ارتفاع به شما کمک کرده و به‌نوعی برای کاوش در محیط‌های آزاد بازی بسیار موثر خواهند بود. در کنار عبور از موانع، این ربات‌های پرنده در مبارزات نیز به شما کمک کرده و سعی می‌کنند تا شما هر چه سریع‌تر دشمنان  را از پای در آورید. در نگاه اول، شاید به‌نظر برسد که این ربات‌های کوچک تاثیر بسیاری در مبارزات بازی نداشته باشند اما کافی است وضعیتی را تصور کنید که در محیطی تنگ و کوچک، بدون قابلیت مانور و حرکت قرار داشته و ربات‌های بسیاری شما را محاصره کرده باشند. در چنین شرایطی، حتی این ربات‌های کوچک هم بسیار مفید خواهند بود.

نکته‌ی جالب درباره‌ی سیستم مبارزات بازی، وجود قابلیتی به نام «حالت خودکار» (Auto Mode) است. با توجه به اطلاعاتی که توسط سازندگان منتشر شده، با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند از میان گزینه‌های حمله، تیراندازی و جا خالی دادن به‌صورت دلخواه موردی را در اختیار هوش مصنوعی بازی قرار داده و باقی موارد را خود کاربر انجام دهد. بدون شک، این قابلیت برای افراد تازه‌‌کار بسیار مفید خواهد بود، در صورتی‌که این دسته از کاربران به مهارت لازم برای پیش‌برد بازی رسیده‌ باشند، در هر نقطه‌ از بازی، حتی حین یک مبارزه، می‌توانند حالت خودکار را غیرفعال کرده و همانند باقی کاربران به انجام بازی بپردازند.

با توجه به سابقه‌ی درخشان استودیو پلاتینیوم گیمز، بدون شک سیستم مبارزات Nier: Automota از نقاط قوت آن خواهد بود.

تا اینجا هر چه از گیم‌پلی بازی گفتیم از سیستم مبارزات هک اند اسلش آن بود. گیم‌پلی این بازی تنها شامل این مورد نبوده و کاربران می‌بایست در ماموریت‌های مختلف به گفتگو با دیگر شخصیت‌ها، حل معما و جستجو بپردازند. هم‌چنین مدت زمان گیم‌پلی بازی نیز به‌طور دقیق مشخص نیست. آقای «یوسوکه سایتو» (Yosuke Saito)، کارگردان بازی، در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که کاربران به بیست‌وپنج ساعت زمان برای اتمام بازی نیاز خواهند داشت که این موضوع را در مصاحبه‌ای دیگر اصلاح و اعلام کرد که با توجه صحبت‌های جدید اعضای استودیو، کاربران به مدت زمان بیشتری برای اتمام بازی نیاز خواهند داشت.

از آن‌جایی که با یک بازی اکشن نقش آفرینی روبرو هستیم، بازی شامل ماموریت‌های فرعی نیز خواهد شد؛ البته هیچ اجباری برای انجام آن‌ها وجود ندارد اما از آن‌جایی که بازی دارای پایان‌های متفاوتی است، انجام ماموریت‌های فرعی بر پایان‌‌بندی‌ها تاثیر گذار خواهند بود؛ به‌طوری که با توجه به گفته‌های سازندگان، برای رسیدن به پایان‌بندی اصلی و واقعی، کاربران می‌بایست برخی از مارموریت‌های فرعیِ بازی را حتما پشت سر بگذارند.

همچنین ماموریت‌های فرعی بازی را می‌توان به دو نوع متفاوت تقسیم کرد: نوع اول، ماموریت‌های فرعی کوتاهی هستند که شامل یافتن آیتم یا انجام ماموریت‌های ساده می‌شوند. در مقابل، نوع دوم ماموریت‌ها قرار می‌گیرند به‌هم مرتبط بوده و به‌نوعی شامل داستان‌های فرعی می‌شوند.

در بحث گرافیک فنی و هنری نیز با توجه به تصاویر و تریلر‌های منتشر شده، سازندگان سنگ تمام گذاشته‌اند. ممکن است بازی Nier در مقاسیه با برخی‌ بازی‌های پر خرج و بزرگ مقداری کاستی در بحث گرافیک فنی داشته باشد اما طراحان محیط به‌خوبی توانسته‌اند محیطی آخرالزمانی را طراحی کرده و در بازی پیاده‌سازی کنند. موسیقی‌ بازی نیز که توسط «کایگو هوآشی» (Keigo Hoashi) و «کیچی اُکیب» (Keiichi Okabe) ساخته شده، با تمی شرقی‌، بسیار عالی و حماسی بوده‌اند.

یکی از باس فایت‌های بازی که با توجه به تریلر منتشر شده، نبرد با آن فوق‌‌العاده جذاب و البته چالش برانگیز خواهد بود.

یکی از غول‌های بازی که با توجه به تریلر منتشر شده، نبرد با آن فوق‌‌العاده جذاب و البته چالش برانگیز خواهد بود.

پیش‌بینی این‌که بازی Nier: Automota موفق می‌شود یا خیر، بسیار سخت است. از یک سو، نمایش‌های بازی به‌خصوص مواردی که بر روی سیستم مبارزات بازی تمرکز داشته‌اند و داستان احساسی و غم‌‌انگیز، با توجه به گفته‌های سازندگان، قرار می‌گیرند و از سوی دیگر بدبینی طرفداران نسبت به تبلیغات‌ سازندگان و البته بازی ناموفق لاک‌پشت‌های نینجا که مدت زیادی از عرضه‌ی آن نمی‌گذرد، قرار می‌گیرد. سابقه‌ی درخشان استودیو پلاتینیوم گیمز نیز در این بین خودنمایی می‌کند. در پایان، اگر شما هم مانند من به‌شدت منتظر عرضه‌ی این بازی جذاب هستید، بهتر است بدانید که این بازی نخست در هفتم مارس (هفدهم اسفند ماه) برای کنسول پلی استیشن ۴ عرضه خواهد شد. نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی نیز با اینکه تایید شده، هنوز تاریخ انتشار دقیقی ندارد. هر چند با توجه به آخرین تریلر منتشر شده از بازی، این نسخه، در هفدهم مارس (بیست‌وهفتم اسفند ماه) عرضه خواهد شد.

Be the first to comment!
 
Leave a reply »

 

یک نظر بدهید 

شانزده − 3 =